Обладнання і сервіси для відеоконференцзв'язку. Вибираємо систему відеоконференцзв'язку (частина 2)

У першій частині статті ми оглянули світовий ринок систем відеоконференцзв'язку (ВКС).

Ринок представлений великою кількістю виробників і розробників — лише найпопулярніших хмарних платформ відомо кілька десятків. У цій статті ми розглянемо питання вибору аудіо-/відеообладнання та сервісів для віддаленої спільної роботи, а також запропонуємо варіанти організації корпоративного відеоконференцзв'язку.

 Обладнання, яке необхідне для відеоконференції

Стандартний комплект обладнання для більшості переговорних кімнат складається з камери, масиву мікрофонів, групи динаміків і центрального модуля-кодека з інтернет-підключенням. Засоби відображення використовують монітор великої діагоналі, а для більшої наочності додатково може встановлюватися інтерактивна дошка.

Це і є три кити, на яких тримається будь-яка система ВКС. Часто у ролі кодека використовується персональний комп'ютер (ноутбук) з програмним забезпеченням для відеоконференцій. За такої умови велику роль у відеоконференції грають канали зв'язку, тобто транспортна мережа передачі. Для підключення до каналів зв'язку використовуються протоколи IP або ISDN.

Підключення до каналів зв'язку через протоколи IP та ISDN

Тепер розглянемо ці елементи докладніше.

Пристрої захвату

  • Камера може бути як зовнішньою (така, що підключається), так і вбудованою (камера в ноутбуці, відеотелефоні, інтерактивній панелі тощо). Як правило, спеціалізована веб-камера або група камер, які розміщені в переговорній кімнаті, забезпечують високу якість зображення та дозволяють реалізувати більше функцій. Наприклад, вони здатні автоматично фокусуватися на обличчі диктора, зумувати картинку або відстежувати пересування на сцені.

    За захоплення зображення під час використання програмних рішень відповідають окремі веб- або PTZ-камери. Оскільки в переговорних складно розмістити учасників так, щоб усі потрапили в кадр, виникає потреба фізично повернути об'єктив. Для цього використовують роботизовані моделі з механічним приводом — PTZ-камери. За допомогою пульта дистанційного керування можна наближати або віддаляти зображення, а також активувати пресети (заздалегідь задані координати для наведення камери).

    Важливо пам'ятати, що персональні або «домашні» веб-камери не підходять для онлайн-зустріч, бо якість зображення і кут захоплення у них маленький. Спеціалізовані камери для конференцій мають широкий кут огляду — більше ніж 74°, і роздільну здатність — від HD і вище. Вони також підтримують функцію панорамування, нахилу і масштабування. Це важливо для фокусування на окремих промовцях.

У зв'язку з цим слід відзначити відеокамеру Logitech Brio, яка є сертифікованою моделлю бізнес-класу та оснащена інтегрованими оптичними та інфрачервоними датчиками, а також підтримує функцію розпізнавання облич Windows Hello. Завдяки функціям автофокусування і п'ятикратному збільшенню у форматі HD, модель Logitech Brio забезпечує високу чіткість відео (з роздільною здатністю 4K Ultra HD), має відмінну передачу кольору і деталізацію. У напівтемному приміщенні або на яскравому сонці камера автоматично налаштує зображення за рахунок технології RightLight 3 та HDR.

Камера для відеоконференцзв'язку
  • Мікрофони — вбудовані або у вигляді окремих пристроїв. У системах ВКС вони мають підвищену чутливість і, як правило, кардіоїдну діаграму спрямованості. Ці мікрофони також можуть бути оснащені функцією шумоподавлення (реалізована програмно або апаратно), здатні нейтралізувати ехо-сигнал, автоматично вирівнювати гучність мови.

    Причому масив мікрофонів у кімнаті здатний змінювати діаграму спрямованості шляхом фазового зсуву або спеціальних алгоритмів, тому в залах для нарад великого розміру є сенс встановлювати додаткові модульні мікрофони, що розширюють мікрофонну матрицю формування направленого сигналу. Крім того, мікрофони з підтримкою функції "наведення за голосом" підвищують рівень спілкування між учасниками відеосеансу.

    Мікрофони для відеоконференцзв'язку

    Для захоплення голосу учасників заходу в невеликих і середніх за розмірами приміщеннях можна використовувати спікерфони, які оснащуються вбудованими динаміками та мікрофонами. Перевагами такого рішення є вбудовані технології ехо- і шумоподавлення, можливість використовувати бездротове підключення, а також збільшувати зону звукового покриття шляхом послідовного з'єднання кількох спікерфонів ланцюгом.

  • Інтерактивна панель для рукописного введення буде оптимальним вибором для проведення презентацій, відеоконференцій і спільної роботи над документами та проектами. Великі інтерактивні панелі (від 32 до 77 дюймів) є універсальними платформами для співпраці з можливістю роботи через хмару. Ці пристрої оснащені різним функціоналом — від зручного створення нотаток і коментарів до режиму розпізнавання рукописного введення. Також існують інтерактивні панелі, що обладнані 20- і 30-дюймовими сенсорними екранами. Вони підходять для роботи в малих групах.

Інтерактивна панель для відеоконференцзв'язку

Пристрої виведення

  • Дисплей може бути окремим пристроєм (монітор, телевізор, інтерактивна панель) або вбудованим (ноутбук, телефон). Не виключається варіант застосування проектора як засоба відображення.

    Важливими критеріями вибору дисплея для системи ВКС є розмір діагоналі та роздільна здатність екрана. Для великих переговорних кімнат можна використовувати відеостіни (комплекс моніторів, об'єднаних в «єдину матрицю»).

    Зазвичай віддають перевагу більш сучасним LED- і OLED-дисплеям, бо вони менш вимогливі до параметрів освітлення і забезпечують високу якість зображення (яскравість, контрастність, насиченість, правильні кольори).

    Вибираючи екрани, LED-панелі, інтерактивні дошки та відеостіни, потрібно враховувати відповідність параметрам приміщення. Наприклад, через низьку стелю або колони не всі присутні зможуть побачити контент. Вирішити цю проблему можуть додаткові панелі-повторювачі на стінах або монітори на столі.

Кількість учасників сеансу

Розмір діагоналі екрана

2 – 5

Панель 27-32 дюйми

6 – 10

Панель 32-37 дюймів

11 – 20

Панель 40-50 дюймів

Понад 20

Відеостіна або проектор

  • Гучномовці — пристрої, що вбудовані в ноутбук або телефон, або окремі гучномовці, розподілені по залу чи кімнаті. Під час презентацій і зборів особливо важливо, щоб аудиторія розбірливо чула виступ доповідача або звук під час відтворення мультимедійних файлів.

    Зазвичай для відтворення аудіоматеріалів у конференц-залі використовуються широкосмугові динаміки. Їх можна розташувати на стіні або вмонтувати у підвісну стелю. Грамотна побудова звукової сцени дозволяє заощаджувати простір у приміщенні та забезпечує хорошу чутність у будь-якій точці кімнати.

Пристрій керування

  • Клавіатуру і мишу сьогодні можна віднести до недорогих простих інструментів, в той час, як сенсорне керування з дисплея (вбудована в стіл тач-панель) або спеціалізований контролер Logitech Tap — це вже не бюджетне, але потужніше апаратно-програмне рішення з набагато ширшим функціоналом.

    Сенсорний контролер Logitech Tap оснащений 10,1-дюймовим екраном. У передній частині пристрою є датчик руху, що активує контролер, а збоку є 3,5-міліметровий роз'єм для навушників. Logitech Tap підключається безпосередньо до комп'ютера за допомогою USB-інтерфейсу. На дисплеї контролера відображається інтерфейс програми для керування відеоконференцією. На вибір клієнта це може бути програмне забезпечення від Zoom, Microsoft або Google — Logitech Tap повністю сумісний з платформами цих виробників. В результаті, рішення Logitech для Microsoft Teams, Google Meet і Zoom Rooms мають все необхідне для проведення нарад із відеозв'язком у малих, середніх і великих приміщеннях.

Для заходів з великою кількістю людей конференц-зали оснащують сучасними цифровими конгрес-системами. Завдяки центральному блоку управління можна керувати ходом дискусії, ставити пріоритет і чергу виступів, контролювати порядок проведення заходу. Додатково такі системи можуть забезпечувати можливості голосування та синхронного перекладу.

Пристрій керування для відеоконференцзв'язку
  • Сервер відеоконференцзв'язку або підключення ПК до хмарного сервісу.

    Сервер багатоточкової конференції (MCU, Multipoint Control Unit) — апаратно-програмний пристрій, призначений для об'єднання аудіо- та відеоконференції у багатоточковий режим. По суті, сервер MCU — це центральний елемент будь-якої системи ВКС. Саме він забезпечує зв'язок всіх учасників відеоконференції в єдину мережу та відповідає за широкий спектр функцій, що надаються. Можливості системи відеоконференцзв'язку визначаються саме MCU, від нього залежать не лише такі базові параметри як безпека даних, стабільність, відео, якість звуку, а й цілий ряд додаткових опцій, які перетворюють звичайне відеоспілкування на ефективний інструмент ділової комунікації.

Як правило, сервери відеоконференцзв'язку MCU купують великі компанії або державні структури, яким важлива безпека і які можуть вкласти гроші в закупівлю відеосерверів з підтримкою основних протоколів і кодеків, включно з протоколами сигналізації H.323, SIP, WebRTC, а також кодеками H. 261, H.263, H.264, H.264 High Profile (AVC & SVC), VP8, H.265 (HEVC).

Однак тут слід сказати, що велике коло корпоративних користувачів все частіше застосовує відеозв'язок для взаємодії з колегами, партнерами та замовниками зі своїх робочих місць або з мобільних пристроїв. Число потенційних терміналів ВКС кардинально збільшилося завдяки розвитку технології WebRTC, що дозволяє брати участь у сеансах ВКС з браузера без необхідності встановлення будь-якого додаткового софту або завантаження плагіну. У світі існує понад мільярд комп'ютерів з браузерами, що підтримують технологію WebRTC.

Сервера для відеоконференцзв'язку

Отож, важливою вимогою до сервера MCU є підтримка цієї технології. В цьому випадку сервер MCU може стати ефективним шлюзом для сполучення класичної системи ВКС, що об'єднує групові термінали, які встановлені в переговорних кімнатах, з великою кількістю персональних терміналів ВКС, у ролі яких використовуються комп'ютери, планшети та смартфони з підтримкою WebRTC.

Хмарні сервіси VCaaS (Videoconferencing as a Service), що надають послуги ВКС, підтримують вхід з будь-якого веб-браузера або мобільного пристрою. Використання хмари може скоротити витрати на зв'язок всередині організації у порівнянні з використанням дорогих систем на основі локальних MCU. Більше того, хмарні платформи пропонують клієнту цілий комплекс послуг (планування, підготовка, аналітика тощо) за кілька десятків доларів на місяць. Основні технічні проблеми лягають на плечі постачальника хмарного відеосервісу.

  • Пристрої комутації аудіо-, відео- та керуючих сигналів. Ці пристрої забезпечують надійне передавання аудіо- та відеоданих або здійснюють управління іншими пристроями у системі ВКС. Наприклад, активний USB-кабель Logitech Strong у 15 разів довший за звичайні кабелі USB 3.x, що дозволяє встановлювати периферійні пристрої з роз'ємами USB на відстані до 45 м від головного комп'ютера.

Підключення до мережі

Фактично жоден проект побудови системи ВКС не обійдеться без активного мережевого обладнання та СКС (для підключення до інтернету або до локальної мережі). Для ВКС рекомендованим способом підключення є провідний. Це пов'язано з тим, що при бездротовому підключенні важко забезпечити стабільну якість сервісу та мінімальні затримки.

Інтер'єр приміщення

Акустична і світлова підготовка приміщення займає важливу частину при інсталяції та налаштуванні елементів системи ВКС. Наприклад, не слід використовувати для освітлення переговорної кімнати спрямоване світло, оскільки це негативно позначиться на відео — на обличчях тих, хто виступає з'являться різкі тіні. Краще використовувати м'яке освітлення. Також не слід допускати «заднього» (контрового) підсвічування учасників. При контровому підсвічуванні прямі або відбиті промені світла потрапляють в об'єктив відеокамери та викликають затемнення осіб. У звуковому оформленні теж є свої нюанси, тому для кожного приміщення потрібно проводити акустичні виміри, і лише після цього, як варіант, застосовувати спеціальне оздоблення стін або стелі (акустичні мати та відбивачі).

Інтер'єр приміщення для відеоконференцзв'язку

Які сервіси відеоконференцзв'язку вибрати

Сьогодні хмарні платформи відіграють роль ключового елемента екосистеми ВКС: щороку додатки стають все гнучкішими, легшими у використанні, більш адаптовані до різних пристроїв, включаючи мобільні. Серед найцікавіших і найефективніших сервісів для групових дзвінків та відеоконференцій можна виділити такі:

  • Zoom — популярний відеосервіс від однойменної компанії, засновником якої був колишній віце-президент Cisco WebEx. Функціонал сервісу охоплює організацію відео- або аудіозв'язку, спільний доступ до файлів, колективний чат, обмін текстовими та графічними повідомленнями, а також дозволяє виконувати розсилку запрошень на онлайн-конференцію. Сервіс крос-платформний, працює з усіма операційними системами. Єдиний мінус безкоштовної версії — кожна зустріч обмежена 40 хвилинами.

    Популярність Zoom була високою до середини 2021 року, після чого трохи пішла на спад. Швидше за все, це пов'язано з тим, що компанія тимчасово змінила акценти, оголосивши про початок роботи над платформою Zoom Events, яка буде орієнтована на корпоративних клієнтів, а також зайнялася розробкою нової інтерактивної платформи Whiteboard.

  • 8x8 / Jitsi Meet — безкоштовний WebRTC-сервіс для групового відеозв'язку від каліфорнійської компанії 8×8. Для її використання не потрібна реєстрація облікового запису, а сама програма працює в браузері. Підтримує до 75 учасників або до 35 при збереженні високої якості зв'язку. Також є публічні та приватні чати, заявлена інтеграція зі Slack, Google Calendar та MS Office 365. Є функція розмиття фону за людиною (функція поки що в бета-версії).

    Користувачі можуть ділитися своїм робочим столом або проводити презентації. Дозволяє виступити з публічними лекціями, можна транслювати відеоконференцію на YouTube. І навпаки, можна дивитися відео з YouTube всім разом у чаті Jitsi. Документи можна спільно редагувати в Etherpad, також є з'єднання для тих, хто бажає телефонувати. Заявлена крос-платформність, але вона працює не завжди — у користувачів Linux Debian часто виникають проблеми.

  • Microsoft Teams — потужний корпоративний сервіс від Microsoft надає необмежений доступ до функцій чату, відеодзвінків, групового і персонального сховища даних. Також є можливість спільної роботи в режимі реального часу, зокрема конференції на кілька тисяч учасників.

    Примітно, що компанія Microsoft почала пропонувати свій відеосервіс як безкоштовне доповнення до офісного пакета MS Office 365. Безкоштовної версії вистачає для невеликих проектів і компаній. Платні версії коштують $5 та $12,50. У платних версіях надається 1 Тб для зберігання документів, плюс техпідтримка, інструменти для адміністрування та контролю команди, доступ до базової та бізнес-версії MS Office 365 та інші інструменти й функції. Додамо до цього те, що в Teams є автоматичне текстове розшифрування всього процесу переговорів, тобто в режимі реального часу система створює титри, які потім можуть бути оформлені в текстовий файл із зазначенням таймінгу та виділенням основних моментів спілкування.

  • Google Meet нещодавно був рішенням для особистих потреб, а потреби бізнесу вирішував його платний аналог Hangouts. Тепер це єдиний сервіс із широким набором безкоштовних функцій. Google Meet не поступається Zoom за кількістю учасників у безкоштовній версії. При цьому зустрічі в Meet можна проводити за участю до 100 осіб одночасно і до 60 хвилин без перерви (у Zoom до 40 хвилин).

    Але для підключення до зустрічі обов'язково потрібен обліковий запис Google, у чаті не можна передавати файли, а запис дзвінків доступний тільки в платному тарифі. Окремо варто зауважити, що сервіс не має десктопного додатка, тому все навантаження йде на мобільний браузер, що може погіршити якість зв'язку.

  • Cisco WebEx — сервіс для проведення онлайн-нарад, який запускається з ПК, смартфонів і планшетів як веб-додаток, тому користувачам необхідно лише інтернет-з'єднання. Сервіс дозволяє швидко та просто обмінюватися документами у будь-який час у будь-якому місці з будь-якого пристрою, проводити регулярні наради за участю географічно віддалених співробітників, партнерів і клієнтів. Основна перевага — легка інтеграція з іншими системами відеоконференцзв'язку, MS Office 365, Outlook та Lotus Notes, але у безкоштовній версії ці функції урізані, відеозв'язок обмежений 50 хвилинами.

  • IPVideoTalk — платний сервіс компанії Grandstream. Працює з будь-якого браузера, що підтримує Web-RTC. Проте сервіс повністю прив'язаний до «заліза», а саме відеосистем Grandstream GVC3200/3202 на базі ОС Android.

  • GoToMeeting — веб-сервіс, створений компанією Citrix Online, що є підрозділом корпорації Citrix Systems. Програма призначена для проведення веб-конференцій і віддаленого перегляду робочого столу, що дозволяє користувачам спілкуватися з іншими людьми через інтернет в режимі реального часу. Можна проводити необмежену кількість зустрічей за фіксовану місячну плату: розсилати запрошення, показувати презентацію і спільно працювати над документами та додатками, записувати та відтворювати хід зустрічі.

    Слід знати, що GoToMeeting — це базове рішення у лінійці продуктів. Воно дозволяє створювати конференції, у яких беруть участь до 100 осіб. Компанія надає можливість безкоштовно використати цей продукт протягом випробувального періоду.

Огляд сервісів для відеоконференцзв'язку
  • Avaya Spaces — хмарна програма для корпоративних онлайн-зустрічей та спільної роботи, яка поєднує голос, відео, завдання і спільний доступ в одну програму, та працює з будь-якого пристрою. Крім того, є доступ до API-інтерфейсів для інтеграції з CRM, RPA та іншими бізнес-системами.

    Рішення сумісне з обладнанням Avaya та інших виробників, працює з Google, Slack і MS Office 365. Команда розробників зазначає, що Avaya не прагне стати єдиним додатком на робочому столі, а хоче координувати бізнес-процеси. Сервіс можна спробувати безкоштовно протягом 90 днів, інтегрувати зі своїми поточними рішеннями або використовувати самостійно, оплачуючи за підпискою лише потрібні опції.

  • 3CX Video Conference — система відеоконференцій і веб-конференцій для невеликих компаній, що заснована на відкритих стандартах. Серед переваг — HD-якість відео з кількістю учасників до 250 осіб, підтримка протоколу WebRTC, наявність мобільних програм для Android та iOS.

    Також учасники конференції можуть бачити електронний фліпчарт і брати участь в опитуваннях. Є функція модерування: відключення і блокування відео, аудіо або чату відразу у всіх учасників одним кліком, блокування зборів та заборона приєднання нових учасників, додана можливість надсилати повідомлення в чат у вигляді питань, яким можна присвоїти рейтинг або голос.

    Заявлено безкоштовний період користування строком на 1 рік за умови встановлення програми на хостингу, у власній хмарі або на локальному сервері.

Як організувати корпоративний відеоконференцзв'язок

Як ми вже зазначали вище, до базового набору ВКС входить пристрій з відеокамерою і мікрофоном, що здатний забезпечити захоплення, кодування/декодування аудіо- та відеоінформації (кодек) та передавання контенту. Також необхідний пристрій відображення інформації та пристрій відтворення звуку.

За бажанням клієнт завжди може зібрати свій набір ВКС на базі стандартного обладнання, купуючи компоненти окремо у різних постачальників, але навряд чи в цьому випадку рішення вийде дешевше. Сьогодні DEPS пропонує систему ВКС як рішення «з одних рук», а налагодженням обладнання і системи займатимуться наші сертифіковані фахівці.

Схожі матеріали:

Запрошуємо на вебінар «Нове покоління рішень для бізнесу від Logitech»

Приєднуйтесь до вебінару, де фахівці розкажуть про особливості нових рішень для відеоконференцій та облаштування робочих місць від світового лідера Logitech, поділяться порадами з вибору найбільш ефективного обладнання, а також нададуть відповідь на ваші запитання.

Вебінар: «Нові бізнес-рішення для спільної роботи»

Запрошуємо Вас 16 вересня о 11:00 до участі в новому вебінарі «Нові бізнес-рішення для спільної роботи».

Zoom представив сенсорний монітор для відеоконференцій і віддаленої роботи

Zoom представив свій перший фізичний пристрій, який призначений для співробітників, які змушені працювати вдома і використовують відеоконференцзв'язок.

USB набирає популярність на ринку систем відеоконференцій

На ринку систем відеоконференцій (ВКС) активно набирає популярність технологія USB, повідомляють у компанії Synergy Research Group.

В Україні в п'ять разів виріс попит на сервіси для відеозв'язку

З дня початку офіційного карантину серед українських користувачів попит на сервіси для відеоконференцій виріс в п'ять разів, а в цілому по всьому світу - більше, ніж в сім разів, говориться в дослідженні компанії GlobalLogic.

Останні новини:

Вчені з Університету Глазго представили інноваційну антену бездротового зв'язку, що поєднує властивості метаматеріалів зі складною обробкою сигналів.

У важкі часи, коли спільнота шукає способи підтримки один одного, компанія DEPS вирішила взяти на себе відповідальність і підтримати футбольну команду, яка бере участь у весняному турнірі STREET FOOTBALL CHALLENGE KYIV (SFCK).

За підсумками четвертого кварталу 2023 року обсяг світового ринку серверів і систем зберігання даних (СЗД), що використовуються в роботі хмарних сервісів, становив $31,8 млрд, що на 18,5% більше, ніж роком раніше. Про це повідомляють аналітики International Data Corporation.

Компанія Google представила нову розробку – бібліотеку кодерів та декодерів Jpegli, яка покращує обробку зображень для веброзробників. Jpegli пропонує користувачам сумісність, високу якість, швидкість, підвищену точність кольору та покращену ефективність стиснення.

Шановні партнери та клієнти, Раді повідомити про появу IP-відеокамер новинок від Tyto, що мають широкі функціональні можливості та доступні ціни.

Ми приєдналися до бойкоту російської та білоруської продукції. Слава Україні!

We joined the boycott of russian and belarusian products. Glory to Ukraine!!

прапор України