Обладнання та сервіси для відеоконференцзв'язку. Вибираємо систему відеоконференцзв'язку (1 частина)

Активне зростання популярності систем відеоконференцзв'язку пов'язане з впровадженням передових технологій обробки аудіо та відео, хмарними відеосервісами, появою нових гравців на ринку ВКЗ та з переведенням співробітників на віддалену роботу.

Ця стаття поділена на дві частини. У першій частині буде розглянуто переваги відеоконференцзв'язку, його різновиди та існуючі сервіси. У другій частині ми докладно розглянемо питання вибору аудіо- та відеообладнання та сервісів для віддаленої спільної роботи, а також запропонуємо варіанти організації корпоративного відеоконференцзв'язку.

Варіанти організації корпоративного відеоконференцзв'язку

Відеоконференцзв'язок (ВКЗ) сьогодні став важливим інструментом для ділових комунікацій. Особливо помітний ривок стався ринку ВКЗ останніми роками. На це вплинули такі фактори:

  • масове впровадження хмарних сервісів
  • передові технології обробки звуку та зображення, продуктивні процесори, системи ІІ
  • поява на ринку нових гравців — виробників, які пропонують недорогі та функціональні рішення в галузі аудіо та відео
  • необхідність у віддаленій роботі працівників підприємств у зв'язку з пандемією COVID-19

Завдяки хмарним сервісам VCaaS (Videoconferencing as a Service), клієнту пропонується комплекс послуг, включаючи планування, підготовку та проведення відеоконференцій. При цьому клієнт може вибирати ті чи інші послуги. Саме хмари дозволили зняти основне обмеження, яке стояло на заваді широкого поширення відеоконференцзв'язку - високу ціну відеосервера. Адже апаратна частина корпоративного ВКЗ складає десятки тисяч доларів плюс програмні ліцензії. СьогодніВКЗ отримати аналогічні можливості з хмари можна за кілька десятків доларів на місяць. При цьому основні технічні проблеми лягають на плечі постачальника відеосервісу.

Що стосується появи на ринку «новачків», то тут, без сумніву, сталася цікава подія. Такі «монстри» як Cisco, Avaya або Poly (до придбання Plantronics вона називалася Polycom) ніяк не очікували, що «на їхньому полі почне грати» компанія Logitech, більш відомий як виробник аксесуарів для ПК. До того ж розробкою надійних систем для спільної роботи активно зайнялися інші виробники, наприклад, європейські Jabra, Pexip, Neat, китайські Yealink, Kandao, Fanvil.

Все це стало можливим завдяки появі високопродуктивних процесорів, нових технологій обробки зображення та звуку, а також форматів аудіо та відео - наприклад, від алгоритмів шумозаглушення до формату відео H265. В результаті те, що могли раніше зробити лише флагмани ВКЗ на основі пропрієтарних кодеків і FullHD PTZ-камер з детекцією людських осіб, нині можуть запропонувати менш імениті компанії, причому за меншу ціну.

Йдеться, природно, йдеться про ВКЗ-системи для середнього та малого бізнесу (СМБ). У великому корпоративному сегменті — там, де потрібні великі переговорні кімнати та/або хмарні сервіси — лідери ринку, як і раніше, «на коні». До останніх відносяться Avaya, Cisco, Microsoft, Google, Poly, Lifesize, Huawei. Більше того, Microsoft почала пропонувати свій відеосервіс у вигляді безкоштовного доповнення до офісного пакету Microsoft Office 365 (перейменований на Microsoft 365).

Ці зміни підтверджує звіт IDC MarketScape для оцінки провідних світових вендорів інформаційно-комунікаційних технологій за 2020 р. На цьому квадранті чітко видно новатори та лідери по кожному із сегментів ринку. При цьому експерти єдині на думці, що ринок ВКЗ зростатиме щонайменше до 2025 р. середніми темпами близько 10% на рік.

Новатори та лідери на ринку відеоконференцзв'язку

У результаті системи ВКЗ суттєво подешевшали, ціна на обладнання знизилася і, як результат, його можуть дозволити собі навіть невеликі компанії. Відповідно доступність якісного віддаленого відеоспілкування підвищилася.

Ще одним чинником, який прискорив впровадження ВКЗ-систем, причому у глобальних масштабах, стала загроза коронавірусної інфекції, що зростає. Тому компанії почали активно переводити своїх співробітників на віддалену роботу.

Переваги ВКЗ

Системи ВКЗ активно використовуються в бізнесі, промисловості, державних структурах, системах охорони здоров'я та освіти. Відеоконференція пропонує безліч вигод, але найчастіше застосовується як засіб оперативного прийняття рішення – за надзвичайних ситуацій. Також для скорочення витрат на відрядження в територіально розподілених організаціях, підвищення ефективності бізнесу, проведення судових процесів з дистанційною участю засуджених, як один з елементів технологій телемедицини та дистанційного навчання.

Використання відеоконференцзв'язку

Розглянемо докладніше, які переваги отримує кожен із вищезгаданих сегментів та секторів.

Бізнес та промисловість завдяки впровадженню систем відеозв'язку можуть знизити операційні витрати, підвищити швидкість прийняття рішень, вести віддалений контроль та моніторинг, проводити як міжнародні відеозустрічі, так і безпосередньо комунікувати з клієнтами. Причому підтримується спілкування не лише всередині організації (з філією), а й із замовниками, партнерами та постачальниками по всьому світу.

При цьому можна використовувати особисті пристрої, оскільки багато сучасних відеосистем підтримують концепцію BYOD - коли користувачі підключаються до процесу переговорів зі своїх ноутбуків, смартфонів або планшетів. Або використовують інші системи обміну контентом бездротовими каналами зв'язку.

Органи державного управління отримують підвищення швидкості ухвалення колегіальних рішень, можливість для проведення дистанційних пленарних ВКЗ засідань, екстрених комунікацій (найбільш актуально для силових структур та служб порятунку), а також покращується рівень комунікації з громадськістю.

Наприклад, з 2020 р. у зв'язку з карантинними обмеженнями більшість засідань парламентських комітетів депутатів Верховної Ради України проводиться саме за допомогою відеоконференцзв'язку. Для того щоб взяти участь у засіданнях, депутатам навіть не потрібно виходити з дому, достатньо взяти в руки смартфон. Цікаво, що навіть це виявилося нереальним для частини парламентаріїв – рівень чого показників? онлайн присутності? був нижчим за 100%.

Охорона здоров'я сьогодні неможливо без високотехнологічного обладнання. Завдяки удосконаленню систем відеозв'язку та підвищення їх доступності стала нормою дистанційна діагностика та консультація, значно знижується ризик передачі інфекційних захворювань (що актуально у світлі загрози COVID-19). Планерні наради, консиліуми можуть проходити більш оперативно та ефективно. Моніторинг стану пацієнтів може проводитися дистанційно.

Спрощується передача та обробка документації, результатів медичних обстежень (лабораторії, наукові центри), з'являється можливість ділитися нею з іншими фахівцями із захищених каналів зв'язку. Відеозв'язок дозволяє допомогти лікарям, які працюють у віддалених населених пунктах або тимчасових медичних центрах. Крім того, спрощується навчання молодих спеціалістів та медиків-колег з інших країн у дистанційному форматі.

Сфери використання відеоконференцзв'язку

Освіта вже активно використовує дистанційне навчання та контроль за навчальним процесом. Відеозв'язок дозволяє проводити онлайн уроки, лекції, вебінари або просто спілкуватися з однокласниками та викладачами з будь-якого комп'ютера, планшета чи смартфона з будь-якого місця. Додатково можна використовувати спеціалізоване обладнання для навчання, наприклад інтерактивні дошки та відеопроектори. При цьому підтримується інклюзивність освітнього процесу — на відеоуроці може бути присутнім будь-який учень, незалежно від його фізичних можливостей (інвалідність) чи інших особливостей.

Види ВКЗ

Нижче представлена систематизація систем ВКЗ за різними критеріями та параметрами. Такий поділ дозволяє замовникам чіткіше зрозуміти структуру системи та завдання, які вона здатна виконати. На першому етапі це трохи полегшує вибір перед її придбанням.

За типом підключення

Існує два режими роботи ВКЗ:

«Точка-точка» (Point-to-Point) простий відеодзвінок між двома користувачами.

Режим роботи відеоконференцзв'язку точка-точка

«Груповий» відеозв'язок (Multi-point, режим «многоточка») — багатосторонні відеоконференції.

Режим роботи відеоконференцзв'язку багатоточка

Як правило, відеозв'язок у режимі «крапка-крапка» задовольняє лише базові потреби компаній і є найпростішим з точки зору організації. Тому найбільш популярним є колективний відеозв'язок в режимі Multi-point. Для її реалізації потрібна наявність спеціального сервера багатоточених відеоконференцій MCU (Multipoint Control Unit) або ліцензії на сервіс хмарного відеоконференцзв'язку.

У свою чергу «Груповий» відеозв'язок можна умовно розділити на три підвиди:

  • Симетрична групова – всі учасники рівноправні та можуть самостійно активувати відеоконференц-зв'язок
  • Симетрична групова з модеруванням – модератор надає права на виступ окремим учасникам (наприклад, відеоурок чи конференція)
  • Селекторна групова – всі учасники бачать і чують лише доповідачів, але без зворотного ауді-відео зв'язку (наприклад, вебінар)

З архітектури

Хмарні платформи, що надають послуги ВКЗ, підтримують вхід з будь-якого веб-браузера або мобільного пристрою. Як було згадано раніше, використання «хмари» може багаторазово скоротити витрати на зв'язок усередині організації порівняно з впровадженням дорогих систем на основі локальних MCU.

Сервер відеоконференцзв'язкуMCU передбачає розгортання централізованої структури ВКЗ власного обладнання. Як правило, на такі проекти звертають великі компанії, які здатні вкласти гроші в закупівлю відеосерверів для забезпечення своїх співробітників та клієнтів надійними та безпечними (шифрованими) каналами зв'язку.

Гібридне рішення — мікс власної централізованої та хмарної системи відеозв'язку. Цей спосіб передбачає використання обох моделей. Наприклад, компанія використовує ресурси MCU для спілкування всередині компанії та хмарний сервіс для підключення зовнішніх абонентів або проведення великих відеоконференцій, коли не вистачає можливостей чи ємності своєї системи.

За протоколом зв'язку

Протокол для відеоконференції - це набір угод, який визначає обмін даними між різним програмним забезпеченням. Протоколи задають способи передачі даних та обробки помилок у мережі, а також дозволяють розробляти стандарти, які не прив'язані до конкретної апаратної платформи. Завдяки протоколам системи підтримки відеоконференцій різних виробників можуть без проблем спілкуватися між собою через мережу.

Раніше системи відеозв'язку використовували протоколи H.323 та SIP. Протягом багатьох років ці протоколи були популярними серед адміністраторів та користувачів VoIP, але нині протоколи застаріли. Їм на зміну прийшли WebRTC та пропрієтарні протоколи в системах Zoom, Microsoft Teams, Google Meet та ін.

WebRTC (Web Real Time Communications) - це відкритий інтернет-протокол, який описує передачу потокових аудіоданих, відеоданих та контенту між браузерами (без встановлення плагінів або інших розширень) або іншими програмами, що підтримують його в режимі реального часу. Його підтримують Google, Mozilla, Opera та багато розробників систем відеоконференцій.

За типом абонентського обладнання, що використовується

Спрощено для організації відеозв'язку абоненти повинні мати доступ до сервера відеоконференцзв'язку або хмарного сервісу, відеотелефон або пристрій, що замінює його, здатний робити захоплення відео і передачу відеопотоку по каналах зв'язку.

Такими пристроями є:

Веб-камера - відрізняється компактними розмірами, вбудованим мікрофоном, гарною роздільною здатністю (720p або 1080p), простим підключенням та налаштуванням та порівняно невисокою вартістю. У комплекті з багатьма веб-камерами йдуть пульти дистанційного керування, що дозволяє використовувати їх із додатковою зручністю.

Пристрої відеоконференцзв'язку за типом абонентського обладнання

Відеотелефон (відеофон) — популярний засіб відеозв'язку. Це телефон з дисплеєм, здатний передавати та відтворювати відео та аудіо одночасно для зв'язку між людьми у реальному часі. Як правило, сучасні відеотелефони одночасно є стандартними SIP IP-телефонами, що дозволяє їх використовувати для різних відео бізнес-комунікацій: голосових дзвінків, голосових повідомлень, аудіо- та відео-конференцій і чатів.

Відеотелефон засіб відеозв'язку

Системи відеоконференцзв'язку - готові рішення щодо організації ВКЗ з урахуванням апаратно-програмних комплексів. Найчастіше ці системи визначаються розмірами приміщення, для якого вони призначені - мала, середня, велика. При цьому виробник тієї чи іншої системи ВКЗ завжди уточнює - яка кількість співробітників може брати участь у сеансі групового відеозв'язку та яка максимальна відстань учасників до мікрофону.

Системи відеоконференцзв'язку на базі апаратно-програмних комплексів

Великі корпорації або міжнародні організації зазвичай набувають систем телеприсутності — спеціально обладнаних конференц-залів, оснащених відеопанелями (відеостенами), високоякісною акустикою, мікрофонами стаціонарного монтажу, спеціальним пристроєм управління та планування конференцій.

Системы видеоконференцсвязи у нас в каталоге:

Все системи відеоконференцзв'язку >

Схожі матеріали:

Запрошуємо на вебінар «Нове покоління рішень для бізнесу від Logitech»

Приєднуйтесь до вебінару, де фахівці розкажуть про особливості нових рішень для відеоконференцій та облаштування робочих місць від світового лідера Logitech, поділяться порадами з вибору найбільш ефективного обладнання, а також нададуть відповідь на ваші запитання.

Вебінар: «Нові бізнес-рішення для спільної роботи»

Запрошуємо Вас 16 вересня о 11:00 до участі в новому вебінарі «Нові бізнес-рішення для спільної роботи».

Zoom представив сенсорний монітор для відеоконференцій і віддаленої роботи

Zoom представив свій перший фізичний пристрій, який призначений для співробітників, які змушені працювати вдома і використовують відеоконференцзв'язок.

USB набирає популярність на ринку систем відеоконференцій

На ринку систем відеоконференцій (ВКС) активно набирає популярність технологія USB, повідомляють у компанії Synergy Research Group.

В Україні в п'ять разів виріс попит на сервіси для відеозв'язку

З дня початку офіційного карантину серед українських користувачів попит на сервіси для відеоконференцій виріс в п'ять разів, а в цілому по всьому світу - більше, ніж в сім разів, говориться в дослідженні компанії GlobalLogic.

Останні новини:

Вчені з Університету Глазго представили інноваційну антену бездротового зв'язку, що поєднує властивості метаматеріалів зі складною обробкою сигналів.

У важкі часи, коли спільнота шукає способи підтримки один одного, компанія DEPS вирішила взяти на себе відповідальність і підтримати футбольну команду, яка бере участь у весняному турнірі STREET FOOTBALL CHALLENGE KYIV (SFCK).

За підсумками четвертого кварталу 2023 року обсяг світового ринку серверів і систем зберігання даних (СЗД), що використовуються в роботі хмарних сервісів, становив $31,8 млрд, що на 18,5% більше, ніж роком раніше. Про це повідомляють аналітики International Data Corporation.

Компанія Google представила нову розробку – бібліотеку кодерів та декодерів Jpegli, яка покращує обробку зображень для веброзробників. Jpegli пропонує користувачам сумісність, високу якість, швидкість, підвищену точність кольору та покращену ефективність стиснення.

Шановні партнери та клієнти, Раді повідомити про появу IP-відеокамер новинок від Tyto, що мають широкі функціональні можливості та доступні ціни.

Ми приєдналися до бойкоту російської та білоруської продукції. Слава Україні!

We joined the boycott of russian and belarusian products. Glory to Ukraine!!

прапор України